Decyzją zarządu województwa Przewozy Regionalne będą obsługiwały regionalne połączenia kolejowe na Pomorzu Zachodnim przez następnych 10 lat.
Organizacja kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa należy do zadań marszałka województwa. Obecnie przewoźnikiem w naszym regionie jest spółka Przewozy Regionalne, świadcząca usługi pod marką Polregio. Obowiązująca umowa zawarta została w 2016 roku i zakończy się w grudniu 2020. Wtedy zostanie podpisana nowa, która obowiązywać może nawet 10 lat – informuje zarząd województwa.
– Zdecydowaliśmy się postawić na ciągłość współpracy. Chcemy zapewnić naszym mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa, komfortu i przyjazności w pociągach. Będziemy wspólnie pracować nad tym, aby podróżujący byli obsługiwani jak najlepiej. Ale mamy też świadomość, że wielkim wspólnym wyzwaniem jest SKM, która aktualnie jest rozwijana. Łączna kwota tej umowy to ok. 1 mld zł – mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego, Olgierd Geblewicz cytowany w komunikacie.
– Dziękujemy za zaufanie. Oznacza to dla nas stabilizację. Rozwijamy się pod kątem wykonywanej pracy eksploatacyjnej, jak i pod względem liczby przewożonych przez nas pasażerów. Dzięki inwestycjom województwa mamy okazję pracować na nowoczesnym taborze – dodał prezes Przewozów Regionalnych, Krzysztof Zgorzelski.
Ocenią jakość po pięciu latach
Jak zaznacza samorząd, umowa podzielona zostanie na dwa okresy, które można określić jako „5+5”. Oznacza to, że początkowo kontrakt obowiązywać będzie przez 5 lat. Po tym okresie województwo będzie mogło ocenić współpracę z przewoźnikiem i jakość świadczonych przez Polregio usług, a także przeanalizować sytuację na rynku i dopiero wtedy ewentualnie przedłużyć obowiązywanie umowy o kolejnych 5 lat.
Warto przypomnieć, że w wielu regionach Przewozy Regionalne mają problemy z jakością wykonywanych usług przewozowych. Np. marszałek woj. lubuskiego
naliczył Przewozom Regionalnym karę w wysokości 1 miliona i 212 tysięcy złotych za uchybienia w realizacji rozkładu jazdy 2018/2019.
Jednym z wymogów stawianych przewoźnikowi przez województwo jest posiadanie odpowiedniego zaplecza, które pozwoli na utrzymanie 75 pojazdów należących do Pomorza Zachodniego w jak najlepszym stanie technicznym. Prezes PR podczas spotkania poinformował, że spółka będzie inwestowała w swój zakład w Kołobrzegu, w którym serwisowane są pojazdy.
Z opcją rozszerzenia o SKMCoroczna praca eksploatacyjna została planowana na poziomie 5,8 mln pociągokilometrów, z opcją jej rozszerzenia po uruchomieniu w 2022 roku Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM). Przewozy w przyszłości będą obsługiwały nowe połączenie do Polic. Zostaną również włączone do pracy nad planowanym wspólnym biletem. Województwo obecnie uruchamia 270 pociągów regionalnych dziennie. Rocznie podróżuje nimi 7 mln pasażerów.
Dziś rano wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące umowy o świadczenie usług publicznych pomiędzy Polregio a województwem ukazało się w biuletynie unijnych zamówień publicznych. Wymienione w nim następujące linie komunikacyjne w podziale na zadania:
W ramach Zadania 1 Szczecin Główny – Słupsk; Szczecin Główny – Krzyż – Poznań Główny; Szczecin Główny – Świnoujście; Szczecin Główny – Goleniów PL Szczecin – Kołobrzeg; Kołobrzeg – Koszalin – Słupsk; Szczecin Główny – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski; Szczecin Główny –Runowo Pomorskie – Szczecinek – Chojnice; Szczecin Główny – Wałcz – Piła Główna; Szczecin Główny – Kostrzyn – Zielona Góra; Poznań Główny – Piła Główna – Szczecinek – Białogard – Koszalin/Kołobrzeg; Szczecinek – Słupsk; Sławno – Darłowo; Koszalin – Mielno Koszalińskie, corocznie w okresie wakacyjnym; Szczecin Główny – Police (Trzebież Szczecińska) od 2022 roku w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
W ramach Zadania 2 Poznań Główny – Szczecin Główny – Świnoujście/Świnoujście Port;
Wykonywanych taborem kolejowym stanowiącym własność Województwa Zachodniopomorskiego, zakupionym w ramach projektu nr POIS.07.01.00-00-052/13-00 którego beneficjentem jest Województwo Zachodniopomorskie.
W ramach Zadania 3
Szczecin Główny – Granica Państwa (Grambow – kierunek Pasewalk); Szczecin Główny – Granica Państwa (Tantow – kierunek Angermünde).
Organizator zobowiązuje się, w ramach przekazywanej operatorowi rekompensaty, finansować przewozy wykonywane na wymienionych liniach wyłącznie do granicy województwa, z wyjątkiem przewozów realizowanych do Słupska. Podstawą finansowania przewozów pasażerskich poza granicą województwa będzie odrębne porozumienie organizatora z województwem pomorskim.